Sivut

sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Jari Kantoluodon koulutus 12.2.

Istun kotisohvalla ja syön kanasaalattia. Odotan, että salaatti loppuu, jotta voin hyökätä keksipaketin lopun kimppuun ja tyhjentää sen ajatuksiani kasaillen. Suunnattiin aamusella Lystin kanssa Jari Kantoluodon koulutukseen, jossa vierähti koko päivä. Hirvittävän paljon ajatuksia, jolloin lopputulemana on lähinnä tyhjentynyt pää. Päivä alkoi luento-osuudella ja totesin taas kerran, että olen maailman huonoin tekemään muistiinpanoja luennoilla. En vaan kykene keskittymään kuuntelemiseen, kirjoittamiseen ja ajattelemiseen yhtä aikaa :D Jotain *kröhöm kuusi vihon sivua* kuitenkin kirjoittelin, joten omalla vastuulla saa nämä lukea... Teemana siis koiran aktiivisuus ja yhteistyö. Kantoluoto sanoikin, että hänen koulutuksensa perustuvat aina yhteistyöhön ja siihen, miten yhteistyöstä saisi mahdollisimman hyvää.

- yhteistyö, tasapaino, aktiivisuus
- operantin koulutuksen kautta tekninen osaaminen
  • toimii, jos yhteistyö on kunnossa
  • vain tekniikan opetus
- ihannetilanteessa koira, ohjaaja ja yhteistyö ovat sisäkehällä, ulkokehällä ruoka, lelut, naksutin jne.
  • monesti ihminen jää pois, vaikka ohjaajan pitäisi olla palkkaa merkittävämpi 
- ilman ohjaajaa työskentelevä, itsenäinen koira voi näyttää hyvältä, mutta ei  johda mihinkään (koiralla yhteys palkkaan, ei ohjaajaan)
- koira oppii ratkaisemaan asioita
- koira oppii hakemaan aktiivisuutta itse, ohjaajan kanssa
- jos ihminen tekee aloitteen, ohjaaja aktiivinen -> koira vastaa reaktiivisesti -> ei toivottavaa
  • halutaan koiran tekevän aloite
- koira haluaa aina palkkaa, eroja kuitenkin on
  • vaatiiko koira palkkaa
  • saako se palkan yhteistyön kautta
  • kokeeko se saavansa palkan suoraa
- hyvästä yhteistyötä seuraa hyviä asioita!
- jotta koulutus onnistuu, oltava kunnossa:
  • ympäristöoppi
  • sosiaalisuus
  • motivaatio
  • suhde (tärkein!)
- ympäristöoppi: annetaan koiran tutustua ympäristöön -> koira kokee ympäristön turvalliseksi
- kun aktiivisuus saavutettu, koiran toivotaan ratkaisevan itse, mitä sen tulisi tehdä
- tarjoaminen dynaamista, prosessointi rauhallista -> prosessointi toivottavaa -> nopeus tulee varmuuden kautta, vaikka alkuun prosessointi hidasta -> koira tekee sillä nopeudella kuin hallitsee
- jotta koira opiskelee nopeasti, sen motivaation tulee olla hyvä
- ensin tulee (vahva) käytös, vasta kun käytös on varma ja nopea, yhdistetään käsky -> käsky koiran päästyä lopputulokseen -> yleistäminen -> ympäristön muutos, oman käytöksen muutos jne. -> ärsykekontrolli (aina vain oikea toiminta)
  1. käytös
  2. vihje
  3. yleistäminen
  4. ärsykekontrolli
- tarjoaminen esiaste turhautumiselle (ylitarjoaminen) -> toiminnan katkaisu (esim. kaukoissa kauemmas siirtyminen ja paluu ennen virhettä, jolloin koira keskittyy ohjaajan liikkeeseen eikä tarjoa toistoja holtittomasti)
- ohottelu vrt. Bertilsson (kaikesta toiminnasta palkkio, oikeasta suuri palkkio)
- harmonia, aktiivisuus ja yhteistyö -> vasta sen jälkeen tekninen puoli
- työ -> palkkio
  • energia kasvaa oppimisen kautta
  • ei hetsausta, haukuttamista tms.
- koulutus ohjaajan vastuulla
- koira "hölmöilee", koska ei tiedä mitä tekee -> ohjaajan virhe, ei rankaisua
- koiran tulee kantaa vastuu, kun tietää tehtävänsä
- koiran täytyy koko ajan tietää, mitä se on tekemässä
- "pakotettu rakkaus" ei toimi -> koiralta ei voi kieltää esim. haistelua, vaan odotetaan aktiivisuutta
  • suhde oltava kunnossa!!
- ei ajeta koiraa virheeseen, vaan nostetaan kriteeriä -> jos käytetään virheeseen ajoa, koiran tulee todella osata
- koira haluaa toimia oikein vrt. koira ei halua tehdä väärin -> halutaan ensimmäistä
- virheeseen ajaminen voi toimia huipputaitavalla ohjaajalla, muilla lopputulemana riski passiivisesta koirasta
- "Hyvä kouluttaja saa koiran tekemään, mitä haluaa. Erinomainen kouluttaja saa koiran haluamaan, mitä ohjaaja haluaa."
- mistä koira motivoituu? -> oppiminen
  • kun eläin ratkaisee positiivista ongelmaa, se tuottaa dopamiinia
- jos koira menee häiriöön ja sille antaa palautteen, haluaako se aktoivitua ohjaajaa kohtaan vrt. hyväksyntä koiran palatessa aktiiviseen mielentilaan ohjaajaa kohtaan
- miksi kasvattaa koiran halua kiinnittyä johonkin muuhun kuin omaan ohjaajaan? -> esim. koira joka haluaa agilityradalle toisten tehdessä, oman vuoron odotus jne.
- pyrkimystila stressitön, keskittynyt, mieleltään avoin

Lysti pääsi peruutuspaikalta mukaan koulutukseen. Muiden treenejä katsellessa mietin, mitähän mahtaa olla luvassa, mutta omalla vuorolla yllätyin positiivisesti. Muutamia huomioita omaa vuoroamme koskien:
- palkka vain oikeassa mielentilassa
- seuraamiselle tehtävä jotakin!
  • haluamani toiminta on eri kuin koiran haluama
  • Lysti pyrkii pitämään kontaktia silmiini ja siksi edistää ja poikittaa
  • kontaktin kohde siirrettävä muualle, jolloin paikka korjattavissa
- kriteerit kuntoon
- mielentilatreeni AINA ennen varsinaista tehtävää (esim. seuraamista) -> mielentilatreeni esim. istu-maahan-seiso -vaihdot, joista palkka oikeasta mielentilasta

Lisäksi Lysti teki "kuppitreeniä", jossa se opetettiin tekemään kuonokosketus kertismukin pohjaan. Muki siirrettiin niin, että pidin sitä kylkeni vieressä, ja koiran ollessa hyvässä mielentilassa se laskettiin niin alas, että annettiin mahdollisuus tehdä kosketus. Tällä pyrittiin siirtämään koiran fokus pois silmistä. Lysti haki hienosti oikeaa, rauhallista mielentilaa, ja tästä on varmasti hyvä jatkaa eteenpäin. Nyt vaan on pää vähän tyhjänä siitä, mikä on lopullinen suunta jatkolle. Ja keksitkin loppui. Mutta - kuten kouluttajakin totesi - seuraamiselle on tehtävä jotain!

4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Hyvä, jos tästä sai jotain irti :) itsellä oli koulutuksen jälkeen pää niin täynnä tietoa, etten oikein enää tiennyt onko teksti selkeää itsellenikään!

      Poista
  2. On muuten hirvee tunne, kun päässä on liikaa tietoa :D

    VastaaPoista